De wijsheid is voortdurend onderweg



Tegenwoordig ben ik steeds vaker de hort op met m’n ‘inspirational speeches’ over het thema m/v in balans. Het is boeiend om te zien hoe de inhoud meegroeit met de gesprekken die na elke presentatie ontstaan. Een cruciaal kantelpunt was bijvoorbeeld die keer in de Baarbeekhoeve voor een gemixt publiek van mannen en vrouwen.


Even wat achtergrond.



Feit 1: Yang is een kwaliteit die doorheen de geschiedenis steeds meer nadruk heeft gekregen. Deze masculiene kwaliteit uit zich in daadkracht, snelheid, doelgerichtheid,… en werd de basis van al onze maatschappelijke structuren. Logisch, want deze structuren werden voornamelijk door mannen bedacht en gecreëerd. Onbewust is dit dus de norm geworden. En een norm, daar voelen we ons allen collectief toe aangetrokken om eraan te voldoen. Yin, de kwaliteit van draagkracht, ontvankelijkheid en vertraging, verdween steeds meer naar de achtergrond, en werd onbewust een minder na te streven kwaliteit.


Feit 2: Dit veroorzaakt disbalans. Te veel yang en te weinig yin, bij mannen én bij vrouwen! In mijn coachingspraktijk zie ik vier op de vijf vrouwen, en steeds vaker ook mannen, uitgeput neerploffen. Hooggeplaatste leidinggevenden met verschillende verhalen, maar dezelfde noodkreet: “Ik kan niet meer.” Paradoxaal en pijnlijk genoeg vragen ze mij in eerste instantie om hen te helpen ‘assertiever, daadkrachtiger, sneller,…’ te worden. Getalenteerde vrouwen die moe zijn van het werken in een yang-omgeving willen nòg meer yang aan de dag leggen om de mannen te evenaren.


Feit 3: Dat gaat niet werken. Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk. Gelukkig! Wat wel nodig is, is dat we de kwaliteit van het feminiene (yin) terug opwaarderen en ontwikkelen, zowel in vrouwen als in mannen. Want vrouwen hebben yin nodig om op te laden, het is hun grootste potentieel en hun grootste schat. En mannen hebben het yin van de vrouw nodig om die kwaliteit ook in zichzelf aan te boren. Dat brengt me terug naar het begin van dit artikel én in het midden van mijn (toenmalige) speech. 




Toxische yang en yin


Er ontspon zich een gesprek over hoe dit in de praktijk kan, yin inbrengen in het bedrijfsleven. Steeds weer blijkt dat als vrouwen uiteindelijk de moed vatten om aan te geven dat ze bijvoorbeeld willen vertragen of de aandacht vestigen op de lánge-termijn gevolgen naast de quick-wins, dit door hun andere collega’s niet serieus wordt genomen. 




Toen maakte Arno, een gevatte Nederlandse man, een treffende opmerking: “Als er wordt neergekeken op vrouwelijke yin/kwaliteiten, dan is dat enkel omdat het voortkomt uit ongezonde mannelijke/yang-kwaliteiten.” Waarmee hij bedoelde dat masculiene kwaliteiten vaak zijn doorgeschoten in hun ongezonde, destructieve kant. Toxische mannelijkheid noemen ze dat in de literatuur. En omdat alles in de natuur streeft naar evenwicht, roept toxische yang tegelijk toxische yin op. Zo schiet yang- ‘daadkracht’ bijvoorbeeld door in (al)macht, en de complementaire, yin-‘draagkracht’ in slachtofferschap. Die vervormingen kunnen enkel botsen met elkaar. Terwijl ze in hun gezonde vorm elkaar juist aantrekken en versterken. Dan heeft daadkracht draagkracht nodig, en omgekeerd! Ook in het bedrijfsleven. 




De mannen mee

Zo had ik het toen nog niet bekeken. En ik wist onmiddellijk hoe essentieel dit was. Tot op dat moment was ik tijdens m’n speeches vooral gefocust op het ‘opwaarderen van feminiene yin-kwaliteiten’. Nu zag ik dat het even belangrijk is om tegelijk gezonde yáng wakker te maken.

Ik was helemaal dankbaar voor die helderheid! En op dat moment ook helemaal van m’n melk. M’n zorgvuldig opgebouwde speech klopte ineens niet meer. Maar meer nog leek dit nieuwe inzicht te rammelen aan het fundament van de She & Company-missie zelf. Wij gingen toch het feminiene wakker maken in organisaties en bedrijven? Wij gingen dat toch in eerste instantie met en in vrouwen versterken? Ik was daar plots helemaal niet meer zeker van. 




De mannen kwamen in mijn vizier. Ook zij lijden onder stereotypen en die overgewaardeerde yang-norm. Ook zij worden in een mal geduwd. Die van kostwinner bijvoorbeeld, of de alwetende, onkwetsbare beschermer die bang noch gevoelig is. Zó jammer. Mijn speech is ondertussen grondig aangepast. De missie van She & Company uitgebreid. Ik wil de mannen mee – met dank aan Arno! Hoe dan precies, evolueert nog voortdurend. Maar dat is oké. De wijsheid is voortdurend onderweg.*


*naar de titel van het gelijknamige boek van Bert Hellinger


‘Veel actie en doen’ was het motto van het gezin waarin ik opgroeide. Een moeder die behoorlijk haar mannetje stond, gaf weinig ruimte voor vertraging en ‘mogen zijn’. Dat miste niet aan impact met onverklaarbare moeheid tot gevolg. Een opleiding in psychotherapie en coaching was voor mij een kantelmoment. Uitzoomen in plaats van niet aflatende focus. En van de stilte opnieuw in beweging. Dansend van masculiene kwaliteiten naar feminiene kracht en terug. Zalig! Dat maak ik nu ook in anderen wakker. Om zo de m/v balans te herstellen. In mensen, in organisaties en in de wereld.


4 keer bekeken

NEEM CONTACT MET ONS OP

Kerkenbos 79 - 2812 Muizen (Mechelen)

Tamara Lenaerts - 0486/991 725

tamara@she-and-company.be

She & Company co-creëert ook op maat! Vraag vrijblijvend hoe een corporate community, learning experience of inspirational speech voor jouw organisatie vorm kan krijgen.

 

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief en kom meer te weten over onze aanpak.

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

© 2020 She & Company. Alle rechten voorbehouden. Fotografie & design: Lotte Alissa. Collage © Veerle Symoens.
Klik hier voor het privacybeleid van She & Company. Beeldhouwwerk achtergrond: Lebuïn D'Haese. 

  • LinkedIn  She & Company
  • Facebook She & Company
  • Instagram She & Company