top of page

Futuring the feminine, niet enkel een vrouwenzaak!


"Niet teveel feministische uitspraken doen, hé mama. De mannen die naar jouw sessie gaan komen zijn zeker hele lieve, goeie mannen, anders kwamen ze niet." Gevolgd door "Gelukkig is het in het Engels, dan moet je een beetje nadenken voor je iets zegt!" Deze goede raad krijg ik van mijn jongste dochter aan de ontbijttafel op de dag dat ik bij Cisco de sessie ‘Why would we worry’ geef, een workshop met enkel mannen.


Wie mij kent, weet intussen dat ik een vrouwen-vrouw ben. Dat mijn roots liggen bij zus, nichten en vriendinnekes. Dat ik opgegroeide in de jaren ’70, de gloriejaren van de tweede feministische golf waardoor ‘alle mannen zijn… (weinig fraais)’-uitspraken mij met de paplepel zijn in gegeven. Ik zie heel graag mannen, daar niet van, maar binnen She & Company richtte ik mij tot op vandaag vooral op de vrouwenzaken en was het eerder Gil die de mannenstem binnenbracht.

De vraag die Rik Boven van Cisco ons in het voorjaar stelde, liet me -op zijn zachts gezegd- niet onberoerd. Of we vanuit She & Company een sessie konden verzorgen met als doel hen handvaten aan te reiken om op (pro)actieve manier aan de slag te gaan met het M/V thema, in het belang van vrouwen, in hun eigen belang en dat van de business. Met andere woorden, of ik rond het M/V thema een sessie enkel voor mannen wilde geven?

Riks vraag komt niet uit de lucht vallen. Ze past helemaal in een actuele M/V -beweging: mannen die zich mee inzetten voor gendergelijkheid.

Denk maar aan de HEforSHE campagne van de UN Women, die Emma Watson met haar beklijvende speech een viertal jaar geleden aftrapte.

Of dichter bij huis het ‘Men Engage Vlaanderen’ - initiatief dat stilaan vorm krijgt.


Het netwerk ‘Men For Inclusion’ bestaat al enige tijd bij Cisco in de US en sinds dit voorjaar trekt Rik dit ook in Europa op gang. En wij mochten de eerste sessie verzorgen!


Een boeiende ervaring

Voor mij én voor de heren. Ik laat hen graag aan het woord:

‘Ik ben me bewuster van het gemak waarmee ik in een vergadering zit. De gespreksstijl die we hanteren, is me op het lijf geschreven. Voor sommige vrouwen -en wie weet ook wel mannen- is dit mogelijk anders. Ik wil daar meer aandacht aan besteden.’

‘Ik heb al ervaren dat het voor de vrouwen in mijn team belangrijk is om ook persoonlijke dingen te kunnen delen. In het begin had ik het daar heel moeilijk mee. Maar ik kan alleen maar bevestigen dat de aandacht voor het emotionele en het relationele die zij binnen brengen, die vrouwelijke touch, ons hele team - ook de mannelijke - ten goede komt.'


‘De markt dwingt ons om heel snel te zijn. Ik wil wel meer ruimte maken voor feminiene talenten en kwaliteiten, maar dat lijkt contradictorisch met de context waarin we werken; die vraagt vooral aan een hoog tempo doen en beslissen... Ik weet nog niet goed hoe daarmee om te gaan.’


Futuring the feminine

Ik heb de smaak te pakken. Deze veertien kleppers van mannen uit alle hoeken van de wereld hebben mijn initiële aarzeling helemaal overschreven. Ik kan vol overtuiging zeggen dat we met deze sessie een hedendaagse, constructieve invulling geven aan het gender-discours. Feminisme 3.0, zou mijn moeder zeggen. Futuring the feminine is met de steun van deze en andere heren alleszins een stapje dichterbij.


 

Heb je zelf interesse in een op maat programma voor mannen in je bedrijf? Laat het ons weten op tamara@she-and-company.be.

85 weergaven0 opmerkingen
bottom of page